”Fundamental, datorez totul educației muzicale, absolut perfecte, pe care am primit-o în România, mai întâi la Școala Specială de Muzică (…) apoi la Conservator. De fapt, tot ceea ce am învățat în țară mi-a servit în continuare…”, declara artista într-un interviu, aducând omagii școlii de muzică din România.
Povestea succesului său poate fi prezentată în zeci și zeci de moduri, dar să începem cu Teatro alla Scala din Milano, Italia, una dintre cele mai faimoase scene de operă din lume. Aici celebritatea se obține cu mare greutate, publicul italian fiind exigent și temperamental.
Pentru Ileana Cotrubaș răsunetul internațional a venit în ianuarie 1975 când a fost chemată în ultimul minut pentru a o înlocui pe Mirella Freni în rolul Mimi din Boema de Giacomo Puccini. La repetiția generală, când a aflat că Freni nu mai poate cânta, Luciano Pavarotti a strigat: ”Aduceți-o pe Cotrubaș!”. Distinsa soprană a zburat cu avionul din Kent unde locuia, reușind să ajungă la spectacol cu doar un sfert de oră înaintea ridicării cortinei. Interpretarea sa a fost primită cu entuziasm de către critici și spectatori deopotrivă.
”La final au ovaționat continuu, iar Pavarotti m-a lăsat singură, pe scenă, pentru toate aplauzele. I-am mulțumit lui Dumnezeu pentru asta”, își amintea într-un interviu pentru New York Times, minunata artistă.
Intre marile scene pe care a cântat, la loc de frunte rămâne Covent Garden din Londra şi Metropolitan din New York, iar dintre roluri, preferate au fost: Tatiana, Antonia, Melisande, Mimi şi, mai ales, Violetta. Deţine multe înregistrări realizate sub cele mai autorizate baghete ale timpului.
S-a născut în Galați, într-o familie cu tradiție muzicală. Cariera a început-o la vârsta de nouă ani, când a devenit membru al Corului de Copii al Radiodifuziunii Române. La vârsta de unsprezece ani, cânta ca solistă.
În 1964 și-a făcut apariția pe scenă la Opera din București. În anul 1965 câștigă o competiție importantă în Olanda.
Devine foarte cunoscută și apreciată în lumea muzicală și în 1970 semnează un contract cu Opera de Stat din Viena. Urmează debuturi la Royal Opera House, Covent Garden, cu rolul Tatianei din Evgheni Oneghin de Ceaikovski și la Metropolitan Opera din New York, în martie 1977 cu rolul Mimi, avându-i ca parteneri pe José Carreras și Renata Scotto.
Pe această scenă a mai fost Violeta în Traviata de Verdi și Gilda în Rigoletto (ambele alături de Plácido Domingo) sau Ilia în Idomeneo de Mozart.
La Metropolitan New York a avut peste 50 de apariții. De numele acestei mari instituții se leagă și o altă întâmplare semnificativă din cariera sopranei.
Binecunoscută pentru exigența sa profesională, Ileana Cotrubaș a părăsit fără ezitare producția Don Pasquale de pe scena Metropolitan atunci când nu a fost de acord cu viziunea regizorului.
”Suntem sufocați de surplusul de lucruri” spunea artista într-un interviu acordat la sfârșitul carierei.
Ca director al Operei din Viena, maestrul Ioan Holender a ridicat-o pe Ileana Cotrubaş la rangul de „membru de onoare al Staatsoper”, apreciată ca fiind cea mai sensibilă şi sinceră Violeta a sfârşitului de secol XX.
S-a retras de pe scenă în anul 1990, însă a continuat să predea, ținând cursuri de măiestrie și sfătuind tinere și tineri artiști promițători.
A fost decorata cu Ordinul ,,Grande Oficial de Sant’Iago da Espana” din Portugalia. În aproape 30 de ani de carieră stralucită, a primit numeroase premii și a fost decorată de multe state.
Înzestrată cu un glas limpede, dicție perfectă, sensibilitate aparte și un talent scenic special, Ileana Cotrubaș a fost elogiată de nenumarate ori dovedindu-și valoarea la fiecare apariție și smulgând ropote de aplauze. O distinsă româncă în istoria muzicală a lumii…
Bibliografie
http://www.radioromaniacultural.ro/soprana_ileana_cotrubas_eleganta_frazarii_subtilitatea_stilistica_emotia_redarii_expresive-13413
http://www.encyclopedia.com/topic/Ileana_Cotrubas.aspx
http://www.agerpres.ro/flux-documentare/2014/06/09/documentar-soprana-ileana-cotrubas-la-75-de-ani-17-28-32